Reisverslag 9 - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Danny en Helga - WaarBenJij.nu Reisverslag 9 - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Danny en Helga - WaarBenJij.nu

Reisverslag 9

Blijf op de hoogte en volg Danny en Helga

31 Augustus 2015 | Nieuw Zeeland, Auckland

Het laatste maandje ging van start in Gisborne. Een geheel andere ervaring dan wat we tot nu toe gehad hebben. Toen we aankwamen vertelde Colin, de eigenaar kort wat hij allemaal deed. Hij verbouwd kiwi's, sinaasappelen, persimoenen en bloemen. Daarna liet hij ons de caravan zien waarin wij zouden verblijven. Er konden we een aantal kakkerlakken in zitten maar als we het even in zouden spuiten met vergif zou er niets aan de hand zijn...
Snel een kopje koffie gedronken en daarna konden we gelijk aan de slag. Er waren meerdere Wwoofers die ons uitlegde wat de bedoeling was. Ik ging met de andere dames mee om bloemen te plukken en Danny met de mannen mee te snoeien. Toen we weer in het huis kwamen voor lunch viel het pas op wat voor gore bende het was. Het huis en vooral de keuken is in geen jaren schoongemaakt. Na een nachtje slapen zijn we erg vast snel aangewend dachten we. Eenmaal terug in de caravan was het net een horror film. De kakkerlakken zaten overal!!! Na een overweging om maar op de bank te gaan slapen hebben we zoveel mogelijk kakkerlakken weggehaald en geprobeerd te gaan slapen. Wat ook niet mee hielp was dat ik de griep had en me totaal niet lekker voelde. De volgende dag aangegeven dat ik ziek was en dat de kakkerlakken in de caravan echt niet konden. Gelukkig vertrokken er een aantal Wwoofers en konden we een kamer in het huis krijgen. Hier heb ik een dagje uitgeziekt.

Gisborne claimt dat het de eerste stad is in de wereld waar de zon opkomt. Dus zijn we met de andere wwoofers er een keer vroeg op uitgetrokken om de zonsopgang te zien. Hiervoor moesten we door enkele weilanden waar koeien en schapen stonden, om te eindigen op een heuvel waar we over Gisborne konden kijken. Het was erg gezellig en het was een mooi uitzicht. Colin en meerdere mensen in de buurt waren niet zo te spreken van ons tochtje naar de heuvel. Het bleek dat iemand het hek niet goed dicht had gedaan. Er waren een paar koeien die de buurt gingen verkennen. Ze hadden sinaasappelgaard en een strak gazon van de buren even bezocht. Na de lunch hebben de vrouwen een boeket gemaakt, wat kiwi's opgezocht en zijn we naar de buren gegaan. We hebben onze excuses aangeboden en het boeket en kiwi's overhandigt. Danny en een andere wwoofer zijn nog 2 uren bezig geweest om het gazon te herstellen.

Het was erg gezellig met de andere wwoofers, we hebben hele slechte bordspellen gespeeld en zijn naar de lokale kroeg geweest. Met enkele andere wwoofers zijn we nog naar een warmwaterbron geweest in Morere. Deze waterbron/bronnen liggen in een groot natuurreservaat met alleen maar Nieuw-Zeelandse beplanting, wat vrij uniek is op het noorder eiland. De sfeer is erg exotisch door alle palmbomen. We hebben eerst een wandeling gedaan door het reservaat en zijn daarna lekker gaan relaxen in de warmwaterbronnen, het was een zeer geslaagde dag.

Totaal zijn we twee weken bij Colin geweest. Het was onze smerigste wwoofing plek ooit, maar hebben ons zeker wel vermaakt. Het werk was namelijk niet verkeerd; kiwi takken uit elkaar halen en snoeien. Persimoenbomen snoeien. Helga moest bloemen/takken knippen, Danny moest helpen met het heien van palen en haardhout maken.

Na aankomst in het hostel in Gisborne moesten we eerst wennen om niet meer naar kakkerlakken te zoeken. We voelden ons beide verlost en waardeerden het schone hostel enorm. Bij het hostel hebben we fietsen gehuurd en zijn we door Gisborne gefietst. Erg mooie stranden rondom Gisborne!!

De volgende dag hebben we de bus gepakt richting Auckland een busreis van 9 uren. Na het eerste uur rijden pikten we een meisje op die wel erg van praten hield. Alles wat ze voorbij zag komen moest ze hard opzeggen. Ook vertelde ze zichzelf dat ze deze busreis stil moest zijn. Net toen we dachten erger dan dit kan niet. Kreeg ze ruzie met iemand in de bus omdat diegene haar gefilmd had. Dus moest ze tienduizend keer door de bus schreeuwen dat hij een pestkop was. Ze werd zo kwaad dat ze bijna hem aan zou vliegen. Het meisje was een Maori rond de 18 die vrij stevig was en er niet erg slap uitzag. Gelukkig was er een andere vrouw die haar rustig kreeg en ook de buschauffeur greep in. Rustig voor haar doen dan, ze is geen moment stil geweest. Ook vertelde ze zichzelf nog even dat ze niet weer de gevangenis in wou. Kortom; een hele ervaring.

Na de nacht in Auckland hebben doorgebracht, hebben we s ochtends de bus gepakt richting Paiha. Hier was onze nieuwe wwoofing host samen met hun zoon die als muzikant op moest treden bij een cafe. Na een uur geluisterd te hebben naar goeie Jazz muziek zijn we vertrokken richting hun blauwe bessengaard in Kerikeri. Aan het erf konden we al zien dat ze erg netjes waren. Buffy zei; Dat komt door Justin zijn Nederlandse bloed. Justin zijn ouders komen uit Nederland. Buffy en Justin zijn 14 jaar geleden de gaard begonnen. Uiteindelijk zijn ze beide gestopt met het werk wat zij ernaast hadden. Justin was camera man (ook voor lord of the rings) en Buffy was psycholoog. Samen hebben ze twee kinderen Jack en Reuben. Jack studeert in Wellington en Reuben woont nog thuis en zit op de middelbare school in Kerikeri en speelt ontzettend goed piano.

Aangekomen op de gaard hebben we een rondleiding over het erf gekregen en werd al snel duidelijk dat ze alles goed op orde hebben. Ze hebben een aantal velden met blauwe bessen en een klein stukje grond met frambozen. In de zomer hebben ze een klein winkeltje op het erf waar ze de blauwe bessen, koffie en ijs verkopen. Van oktober tot maart is het pluk seizoen. In deze periode zijn ze erg druk met het plukken, de winkel, markten en festivals waar ze hun producten verkopen.

De studio was ons onderkomen voor ons verblijf. Een gezellig, klein huisje met alles wat we nodig hadden. Ontbijt en lunch konden we zelf verzorgen en voor het avondeten schoven we bij de familie Topzand aan.

Onze werkzaamheden bestonden voornamelijk uit het ophangen van netten in een nieuw blok om te voorkomen dat vogels de bessen opeten. Dit klinkt makkelijker dan dat het is. De netten zijn ongeveer 75 meter lang en 10 meter breed. Aan beide zijkanten moet een ijzerdraad door gestoken worden. Hier zijn Buffy en Helga een aantal dagen druk mee geweest en daarna was het te taak aan Justin en Danny om ze op te hangen. Een grote klus die niet altijd goed ging. Uiteindelijk na ongeveer drie weken hingen ze dan eindelijk. Verder zijn we nog bezig geweest met onkruid wieden en bemesten van de blauwe bessen.

In de ochtend waren we vaak aan het werk. S middags zijn we er een paar keer op de mountainbikes op uit geweest. Op onze vrije dagen zijn we de omgeving gaan verkennen, een aantal mooie wandelroutes gelopen waar we uitkwamen bij watervallen. Ook hebben nog een tour naar Cape Reinga gedaan. Cape Reinga is het noordelijkste puntje van Nieuw Zeeland waar twee oceanen elkaar treffen. Onderweg zijn we bij een aantal prachtige stranden gestopt en zijn we gaan zandboarden op een zandduin. Een erg leuke dag!! Ook zijn we nog twee avonden naar de high school van Reuben geweest. We zijn bij een concert geweest waar verschillende studenten en uiteraard ook Reuben, optraden en bij een toneelstuk. Erg leuk om te zien hoe getalenteerd die kinderen zijn.

Helaas moesten we naar drie weken dit leuke, gezellig plekje alweer verlaten. Justin ging de vrijdags naar Auckland dus hij kon ons mooi meenemen. In totaal zijn we vier nachten in Auckland. Hier hebben we nog wat toeristische plekjes bekeken, geshopt en lekker uit eten geweest.

Morgen vliegen we alweer terug richting Nederland, waar we donderdag aankomen. Tot in Nederland!!