Reisverslag 1 - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Danny en Helga - WaarBenJij.nu Reisverslag 1 - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Danny en Helga - WaarBenJij.nu

Reisverslag 1

Door: Danny en Helga

Blijf op de hoogte en volg Danny en Helga

26 Januari 2015 | Thailand, Bangkok

Inmiddels zitten we alweer andere halve week in Bangkok, tijd voor ons eerste reisverslag.

Naar een erg lange maar goede reis zijn we vrijdag 16 januari aangekomen in Bangkok. Rond 10 uur in de ochtend kwamen we dan eindelijk aan op ons eerste bestemming, New Road Guest House in Bangkok. Helaas moesten we tot 2 uur wachten voor we in onze kamer konden. Dus maar even de stad verkennen. Wat een drukke stad, smok en vieze geuren.

Gelukkig zijn we de lange reis inmiddels vergeten en gewend aan de drukte. Op elk hoekje van de straat staat er wel iemand eten te verkopen, in de hele stad ruikt het naar eten en deze geuren zijn niet altijd even lekker.

In ons Guest House zitten een aantal reisadviseurs die ons alles over de stad kunnen vertellen, leuke tripjes e.d. Hier hebben we nog een aantal ideeën op kunnen doen. De tweede dag, nog wat moe van de reis zijn we naar de JJ market geweest, een markt waar echt geen nee te koop is. Hondjes, konijnen, telefoons, kleding alles is daar te koop.

Dag 3 tijd voor ons eerste tripje, een fietstocht door Bangkok. Als dat maar goed komt, in het verkeer kennen ze hier geen regels volgens mij. Wie het meeste lef heeft heeft voorrang...
Met een groepje leuke mensen en een gids vetrokken we. Fietspaden kennen ze hier niet dus gewoon op de weg fietsen en dan ook nog links fietsen, wel even wennen. De eerste bestemming was een chinees wijkje, die zijn hier veel onze gids vertelde over een aantal gewoontes in Thailand, hoe iemand te groeten en waarom het lijkt dat Thaise mensen altijd eten. Op wat voor tijdstip je ook door de stad loopt, je ziet altijd Thaise mensen eten. De meeste mensen hier hebben geen keuken, het eten op straat is erg goedkoop. Voor een euro heb je hier een warme maaltijd. Eenmaal weer op de fiets, kwamen we over een gigantische markt met alleen maar vers eten. De vis die je daar kan kopen leeft nog en af en toe lag er een op de grond te spartelen, kikkerbillen, de kippen leefde nog, je kon kiezen welke je wou. Heel apart om te zien. Maar wel erg vers en schoon en er was geen mug te bekennen. Onze gids kocht lokaal fruit, jackfruit, erg lekker. Na deze kleine versnapering fietsen we verder naar een soort achterbuurt. Deze mensen hebben hun eigen huisjes gecreëerd onder de snelweg. Erg klein maar de mensen zijn ook erg vriendelijk. Wel apart dat deze mensen bijna niets hebben maar wel zie je overal mensen met een ipad of smartphone. Daarna kwamen we aan bij een haventje vanaf hier vaarden we met een bootje naar de ander deel van de stad, en ook gelijk een hele andere wereld. Groen en erg mooi, we fietsen door de jungle opweg naar een lokale markt waar we zijn gaan lunchen. Hier hebben we een aantal lokale producten gegeten, erg lekker.
Daarna vervolgde we onze weg in de jungle. We stopten wij een lokaal restaurantje waar we noodles kregen. Toen vervolgde we onze weg weer terug naar de drukte.

Dag 4 stond in het teken van water een tempels. In de ochtend zijn we wezen varen in de rivieren van Bangkok met een gids die ons het een en ander probeerde te vertellen maar lastig te verstaan was. Af en toe hadden we een stop, voornamelijk bij tempels, indrukwekkend om te zien hoe groot deze zijn en hoeveel waarde dit heeft voor de bevolking. Bij de tempels mogen ze de vissen niet vangen, alleen voeren. Niet normaal hoeveel vissen daar zwemmen. In de middag hebben we nog een aantal tempels bezocht, maar na eentje waren we daar wel klaar mee....

De vijfde dag zijn we lekker bij een zwembad geweest om ons voor te bereiden op de Umphang trek, een jungle tocht, van 5 dagen die die avond begon. In een VIP bus vertrokken we naar de eerste bestemming Mae Sot. Dit was ook echt een VIP bus, veel ruimte, dekentje, lunchpakketje. Zo luxe hadden we het niet op wintersport familie de Jong :-p.
Rond 5 uur in de ochtend kwamen we aan in Mae Sot, hier konden we nog een paar uurtjes slapen. Deze bedden waren kei hard en Danny moest op de grond slapen, niet echt comfortabel. Na het ontbijt vertrokken we achterin een pick up truck richting de plek waar de Umphang trek begon. Het eerste stukje was nog leuk maar daarna gingen we steeds verder de bergen in en begon de wagenziekte op te komen. Uiteindelijk kwamen we naar 4 uur aan in een dorpje waar we onze tweede overnachting hadden. Bij het dinner leerde we de mensen een beetje kennen, bijna iedereen was Deens, van de 19 mensen waren 14 Deens. Maar wel erg gezellig. Iedereen was dood op van de reis dus rond 8 uur lagen we allemaal al te slapen. De volgende dag stond raften en een wandeltocht door de jungle op het programma. In de ochtend starte we met raften, dit viel wel een beetje tegen want het leek meer op kanovaren, weinig actie maar wel veel mooie dingen gezien. Na de lunch starten we met de wandeltocht, phoe dit was wel zweten, 3 uur wandelen door de bergen naar de camping voor de volgende overnachting. Hier aangekomen stonden een aantal tentjes voor ons klaar en konden we genieten van een ijskoude douche. De avond stond in het teken van yahtzee, lachen en veel gezelligheid. Maar wat wordt het daar nachts koud, terwijl het in Bangkok nog 25 graden is kan het daar vriezen. Niet echt een lekker nachtje slapen in een tentje, op een hard matje met een dun dekentje en geen kussen. Maar gelukkig brak de morgen weer aan en zijn we na het ontbijt naar een van de grootste watervallen geweest. Prachtig om te zien. Hier hebben we gezwommen en van de waterval van 7 meter afgesprongen. Het barre nachtje was hierdoor snel vergeten. Na de lunch starte onze tweede wandeltocht op weg naar een lokaal dorpje waar we de avond en nacht doorgebracht hadden. Na een mooie tocht kwamen we aan in het dorpje, overal liepen kippen, honden, varkentjes en waren er spelende kinderen. Erg leuk om te zien hoe die mensen leven. In het lokale schooltje hingen een aantal klamboes waar wij in konden slapen. Na het eten, voor de zoveelste keer rijst werd er een kampvuur gemaakt. Ump, onze gids, zong hier een aantal kampvuur liedjes. Ook dit werd weer een erg gezellige avond met een iets minder gezellige nacht. Een aantal meiden werden ziek en hebben zo ongeveer de hele nacht over moeten geven. Maar ook deze keer brak de ochtend weer aan het was het weer vroeg tijd voor het ontbijt. Na het ontbijt stonden er een aantal olifanten klaar, wat een gigantische beesten. Heel raar om op dat beest te stappen en daarmee een tocht te maken. Maar eenmaal op de olifant is het toch wel erg mooi om mee te maken. Aan het eind van deze tocht werden we weer in een pick up truck terug gebracht naar Mea Sot om vervolgens weer in de VIP bus terug te gaan naar Bangkok.

Dit was echt een toptrip!!! Maar dood moe, gister lekker vroeg op bed en vandaag nog een dagje Bangkok. Morgenochtend start onze reis naar de Thaise eilanden. Genieten van de witte stranden, helder blauwe zee en de cocktails.....

Tot het volgende verslag...

• 26 Januari 2015 - 15:02

Judith En Hans :

Geweldig om jullie ervaringen te lezen! Al zoveel gezien, dit belooft nog wat

• 26 Januari 2015 - 15:42

Sievert.:

super! wat goed van jou Helga dat je foto s en jullie reis verslag met ons deelt!
    ik geniet ervan.
    veel plezier toegewenst.