Reisverslag 7 - Reisverslag uit Greymouth, Nieuw Zeeland van Danny en Helga - WaarBenJij.nu Reisverslag 7 - Reisverslag uit Greymouth, Nieuw Zeeland van Danny en Helga - WaarBenJij.nu

Reisverslag 7

Blijf op de hoogte en volg Danny en Helga

12 Juni 2015 | Nieuw Zeeland, Greymouth

11 Mei zijn we vertrokken naar Takaka een uurtje rijden van Motueka. Glenda onze host heeft ons afgezet langs een drukke weg zodat we konden liften naar Takaka. Onze eerste keer liften, beide vonden het maar niks. Gelukkig hadden we binnen 15 minuten een lift van een aardige man uit Takaka die van oorsprong uit VS komt. Hij was het niet eens met de politiek in VS en vond het daar niet meer veilig dus hij verhuisde naar Takaka voor een veilige omgeving voor zijn familie.
Gedurende de reis hebben we leuke gesprekken gehad. De eerste keer liften viel enorm mee!!

We werden opgepikt bij de bibliotheek door onze nieuwe hosts Paul en Shirley. Een ouder gepensioneerd stel van 68. Hele aardige mensen... Ze wonen in een bijzonder huis dicht bij een paar flinke heuvels en een steenworp afstand van een nationaal park. Ze hebben een grote groententuin, fruitboomgaard (appel, sinasappel, feijoa' s enz), weiland en een kleinstukje inheems bos. We hadden een eigenplekje in hun studio met een kleine woon- ,bad-, en slaapkamer. Ontbijten konden we in de studio doen en lunch en avond eten deden we samen met Paul en Shirley. Er was een gigantisch contrast met onze vorige host, daar was het chaotisch en ongestructureerd hier was het super netjes en geordend. Alles werd genoteerd op een notitie lijstje en beide hadden ze verschillende systemen voor het notitie lijstje. Hij gebruikte de kookwekker om enkele notities te herinneren zoals brood uit de broodmachine halen of even de benen te strekken. Zij had een speciaal gebreidenhouder in de keuken.

Helga was voornamelijk bezig met het winterklaarmaken van de groententuin en de boomgaard. Ik was voornamelijk bezig met snoeien en takken slepen. In onze vrij middagen hebben we regelmatig het dorpscentrum bezocht. Dit ligt 11 km van Paul en Shirley's huis. Op een vrije middag hebben we de Pupu springs bezocht. Heel bijzondere bron/rivier waar 14000 liter water per seconde omhoog komt. Het water is super helder, onder water is er zicht tot 63 meter. Het is ook heel bijzonder hoe we daar gekomen zijn. We gingen informatie opvragen bij het plaatselijke informatiekantoor. We komen met een man ingesprek, wij dachten dat hij daar werkte. Het kantoor ging sluiten en de man vertelde ons meer informatie over het gebied buiten het kantoor. Hij wou ons wel brengen naar de Pupu springs, maar we hadden geen sloten voor onze fietsen. Dus stelde hij voor om de fietsen in zijn bus te doen en ons daar te brengen en later weer terug bij het kantoor af te zetten. Het weer veranderde snel en het scheelde ons weer een uur fietsen. Het aanbod konden we natuurlijk niet afslaan. Het bleek ook een nederlander te zijn die hier het grootste deel van zijn leven al woont. Hij vind het leuk om mensen te helpen en rond te leiden. Nadat we de Pupi springs bezocht hadden bood hij aan om ons de zelfde week nog te brengen naar het langste strand van Nieuw-Zeeland. Dat aanbod hebben we maar afgeslagen, hij was erg aardig maar hielt maar niet op met praten.

Vanuit Takaka hebben we nog een hele mooie fietstocht gedaan richting Abel Tasman nationaal park dit was voor het grootste deel langs de kustlijn. Totaal hebben we deze dag 40 km gefietst. We hebben nog een wandeling gedaan bij de buurman Larry over het erf. Larry heeft 1000 hectare erf dat grenst aan Kahurangi Nationaal park. Na de wandeling hebben we nog even een bakje bij Larry gedaan die ons wat kennis bij heeft gebracht over NZ en zijn hobby de sterren en planeten.

Na 13 dagen zat het er alweer op voor ons in Takaka. Ons nieuwe hosts zit weer in Motueka, toevallig moesten Paul en Shirley ook die kant op dus we hoefden niet te liften.

De nieuwe hosts is een super aardig gepensineerd stel. De man, Cliff komt uit de VS en zijn vrouw, Valeria uit Kazakhstan. Hij was leraar op een basisschool en zij docente Rusisch in Myanmar Kazakhstan. Beide hebben ze besloten om hun oude dag door te brengen in Nieuw-Zeeland. De werkzaamheden hier zijn onkruidwieden en snoeien. Wanneer het regende hielp Helga Valeria in de keuken en was ik samen met Cliff de tunnelkast winterklaar aan het maken.

In onze vrije tijd verkennen we het dorp of springen in de jacuzzi. Cliff en Valeria houden van films en spelletjes doen, vervelen deden we daar niet. In Motukeka hebben we onze oude hosts Lester en Glenda nog bezocht. Bij de Nederlandse buren hebben we nog een rondleiding door de tuin gehad en wijn gedronken, erg gezellig. Met Cliff en Valeria zijn we naar Nelson geweest. Dit is een van de grotere steden hier in de buurt. Hier hebben we de markt en wat winkels bezocht. Op de markt kwamen we onze vorige host Glenda weer tegen die ons uitnodigde voor een bakje koffie bij haar thuis, de laatste keer was ze nogal druk. Daar hebben we nog even een bakje 'oplos' koffie gedronken. Lester was net te vissen geweest en bood ons een vis aan, deze moesten we zelf nog wel fileren. We hadden wat twijfels om deze toch mee te nemen, want we wisten niet hoe Cliff en Valeria er op zouden reageren. Het viel in goede aarde, maar moest hem zelf fileren. Ik ben weer een nieuwe ervaring rijker en de vis smaakte heerlijk.

8 juni hebben Motueka verlaten met de Straybus. De tas gevuld met snacks die Valeria voor ons gemaakt heeft. Zo konden we ons nieuwe avontuur goed beginnen. Na enkele fotostops hebben we overnacht in Westport. We hadden een paar chefkoks in de bus die deze avond een heerlijke traditionele chileense maaltijd gemaakt. Nog wat spelletjes gespeeld en de nieuwe mensen wat beter leren kennen en daarna vroeg op bed.

Om 7 uur vertrok de bus alweer en hebben we enkele fotostops gedaan langs de kustlijn. Bij de Pancake Rocks zijn we gestopt daar hebben we de omgeving verkend. Echt super mooi daar! In Greymouth zijn we naar een bierbrouwerij geweest. Daar hebben verschillende bieren geproefd. Erg lekker! Na deze activiteit hebben we alweer afscheid moeten nemen van de mensen op de Stray bus.

De volgende middag werden we opgehaald door onze nieuwe hosts Lisa en Scott. Een jong stel van begin 30, zij komt uit Duitsland en hij is Kiwi. Samen hebbben ze een dochter van anderhalf, Lottie. Ook ditmaal een super aardige mensen. Hij werkt bij een zuivelfabriek en zij is thuis voor de kleine. Een jaar geleden hebben ze dit huis gekocht met bijna 1 hectare grond.

De werkzaamheden die wij moeten doen zijn het omvormen van tuin naar gazon. Dit houdt in het verwijderen van betonnen muurtjes en grind en er moeten bomen en struiken gerooid worden. Beide zijn we onze spieren goed aan het trainen :p. We zijn hier nu 3 dagen en hebben hier heel veel regen. De weersvoorspellingen lijken ook niet echt goed. We blijven hier waarschijnlijk een week en dan gaan we verder het zuidereiland verkennen. Hopen dat het weer dan wat beter wordt.....