Reisverslag 4 - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Danny en Helga - WaarBenJij.nu Reisverslag 4 - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Danny en Helga - WaarBenJij.nu

Reisverslag 4

Door: Helga

Blijf op de hoogte en volg Danny en Helga

14 Maart 2015 | Thailand, Bangkok

Reisverslag 4

Onze tijd in Thailand en Bali zit er helaas alweer bijna op, morgen 15 maart vliegen we richting Nieuw Zeeland.

Op 23 februari begon ons surfavontuur bij La Point in Changgu, lekker sportief bezig zijn, nieuwe mensen leren kennen en af en toe heerlijk relaxen op het schitterende kamp. Toen we aankwamen op het kamp zagen we een prachtig zwembad, een villa die ingericht was al huiskamer, allerlei gezellige hangplekken en surfboarden. Even later werden we naar onze kamer gebracht en zagen we dat er nog een mooi zwembad lag en een huiskamer ingericht als filmkamer. Een locatie waar wij ons zeker wel een week kunnen vermaken. De eerste dag bestond uit kennis maken met de andere gasten, zwemmen en lekker eten. Helaas kwamen we er al snel achter dat bijna het gehele kamp Zweeds was. Op het kamp waren ongeveer 40 gasten waarvan 30 Zweeds, wel een beetje jammer want van Zweeds is echt geen woord te verstaan. Gelukkig waren er een aantal Russen, Noren en IJslanders die er ook vrij weinig van begrepen en een aantal Zweden die snel overschakelden naar het Engels.

De tweede dag, de eerste surfdag konden we kennis maken met het surfboard, de golven en de instructeurs. Aan het begin van de les werd er vanuit een theorieboek verteld hoe je op een surfboard moet staan, de etiketten van het surfen, de golven etc. Daarna was het tijd op naar het strand te gaan. Voordat we van start gingen eerst een warming up en daarna werd ons uitgelegd hoe we op het board moesten staan. Eerst een paar keer op het strand geoefend en toen maar eens in het water proberen. Dat ging toch eigelijk best goed, blijven staan op het board met klein golven lukte! Helaas zat de les er na twee uur alweer op.

De derde dag gingen we met frisse moed en een beetje spierpijn weer in het busje richting het strand. Eenmaal weer op het surfboard in het water ging het toch niet zo goed als die dag ervoor. Het opstaan was lastiger, de golven waren niet zo mooi als de dag ervoor en het waaide wat harder waardoor het moeilijker werd om te blijven staan. Zo gemakkelijk is het surfen toch niet... Hopelijk gaat het morgen iets beter...

Hoe verder de week vorderen des te meer dingen moesten we leren, normaal van het board afstappen ( niet plons met je kop in het water), vaart maken, afremmen, in balans blijven, bochtjes maken. Allemaal nog niet zo gemakkelijk. Maar gelukkig ging het steeds iets beter met af en toe (nouja vaak) een flinke plons in het water.

Vrijdags waren er geen surflessen, een dagje relaxen, iets van het dorp zien, tripje maken, alles was mogelijk. Maar zo fanatiek als wij zijn, haha, gingen wij samen met een Zweeds stel met ons surfboard op weg naar het strand in de buurt van het kamp, echo beach. Ongeveer 10 minuutjes lopen, hadden we de avond ervoor ook gedaan dus dat moest makkelijk lukken, klein stukje. Viel dat even tegen, dit keer moest natuurlijk wel het surfboard mee, dat was nog een hele optocht. Maar we hebben het gered, dit keer maar geen warming-up, die hadden we al gehad. Normaal gesproken hangen er flaggen waar je tussen kan surfen maar die hingen er niet. Wel genoeg surfers in het water maarja waren dat ook beginners? Geen idee, toch wel makkelijk een instructeur die zegt waar je er in moet. Naar wat heen en weer geloop toch maar het water in. Het strand was ongelofelijk smerig, het eerste stuk voelde je alleen maar rotsooi om je lichaam. Eenmaal wat verder in het water was het wachten op de juiste golf. Helaas waren de golven niet zo mooi en was het lastig om te surfen, maar we hebben het tenminste geprobeerd.

Alweer zaterdag, nog maar twee dagen te gaan. Zaterdag en zondag waren qua golven gelijk. Kleine golven waardoor het gemakkelijker wordt om de dingen die we de afgelopen dagen geleerd hebben uit te voeren. Al met al was het een zeer geslaagde week!! Veel nieuwe mensen leren kennen, gelachen en heerlijk gegeten. Elke avond stond er een heerlijk buffet voor ons klaar. Twee avonden zijn we lekker uit eten geweest bij de locale restaurantjes.

De maandags moesten we helaas het mooie plekje weer verlaten. Van vele mensen op het kamp hoorde we dat Ubud een erg mooi plaatsje moet zijn waar veel te doen en te zien is. Daarom vervolgde we onze reis richting Ubud. Eenmaal aangekomen bij ons hotel, Villa Mandi, hadden we al snel door dat het weer een erg leuk was. Het hotel lag iets buiten het centrum maar met een gratis pendelbusje werd je naar het centrum gebracht. De maandags hebben we lekker bij ons hotel rond gehangen, beetje bijkomen van het surfkamp, borrelen en erg lekker en spotgoedkoop eten. Dinsdag zijn we na het ontbijt vertrokken met het pendelbusje richting het centrum van Ubud. Hier hebben we rondgelopen, winkeltjes bekeken, koffie gedronken en gewandeld. Uiteindelijk kwamen we terecht bij Monkey Forest, een bos waar allerlei apen loslopen. Wij waren al gewaarschuwd dat we alle spullen in de tas moesten houden en geen bananen of iets dergelijks moesten kopen om de apen te voeren. Het werd al snel duidelijk waarom, de apen besprongen de toeristen met bananen, pakten pasjes uit handen of gingen er met tassen vandoor. Erg grappig om te zien.

De volgende dag zijn we met een privé chauffeur naar verschillende tempels geweest. We zijn begonnen bij de goa gajah, de olifantgrot daarna naar de Gunung Kawi en als laatst hebben we Tirta Empul bezocht. Erg leuk om te zien, vooral de landschappen er om heen. De Gunung Kawi ligt midden in de rijstvelden, maar naar drie tempels hadden we het wel gezien. Daarna zijn we gaan lunchen in Kintamani waar we uitkeken op een meer en een vulkaan. Toen we de buikjes weer vol hadden zijn we naar een koffieplantage gereden. Hier kregen we een rondleiding door de plantage en hebben we allerlei soorten koffie en thee geproefd. Zelfs koffie van bonen die door een soort kat zijn opgegeten en weer uitgepoept. Klinkt net erg aantrekkelijk maar was wel de lekkerste koffie die we in tijden gehad hebben. Verder hebben we de gehele dag door op verschillende plaatsen de rijstvelden kunnen bewonderen.

Donderdags moesten we Villa Mandi helaas alweer verlaten. We hadden nog een aantal dingen die we wouden doen in Ubud en hadden nog graag twee dagen langer gebleven maar ze zaten vol. We konden alleen nog in de villa met privé zwembad. Jammer genoeg lag dat net iets boven ons budget. Na het ontbijt zijn we vertrokken naar een ander hotel , Yarama Cottages, dit lag meer in het centrum en was ook een prima onderkomen.

In Villa Mandi zat een Belgisch stel waar we tijdens het eten vaak even mee sproken. Zij vertelden dat er een erg mooie wandelroute was in Ubud. Deze hebben we de donderdags gelopen. Het centrum van Ubud is het erg toeristisch, veel kraampjes met mensen die was alles aan je willen verkopen. Bij deze route gingen we een straatje in waar we daar gelukkig al geen last van hadden. We liepen en bergje op waar het steeds mooier en rustiger was. Eenmaal boven zat er een lokale rijstboer die kokosnoten verkocht. Hier hebben we uit een kokosnoot gedronken terwijl hij van alles vertelde over zijn rijstveld en de geschiedenis van Bali en Ubud. Natuurlijk wou deze man ook geld verdienen dus hij verkocht allerlei potjes met olie zoals kokosnoot olie, gember, citronella etc. Met allemaal een bepaalde genezende werking. Daarna zijn we nog door de rijstvelden gewandeld, erg indrukwekkend en mooi om die grote velden te zien.

De volgende dag hadden we een kookcursus op het programma. Om 7 uur in de ochtend werden we opgehaald om een lokale markt te bezoeken. Hier stond een vrouw ons op te wachten om het een en ander te vertellen over de lokale producten. Daarna zijn we naar de boerderij gebracht voor de kookcursus ongeveer een half uurtje rijden van Ubud. Hier aangekomen zag alles er erg mooi en schoon uit. We werden ontvangen met koffie en thee, er lag een schort en een kookboekje voor ons klaar. Maar voor dat we aan de slag konden moesten we opzoek naar groenten. We kregen een rondleiding door de tuin waar werkelijk van alles groeide. Een man vertelde ons welke groente er allemaal stonden en we nodig hadden om te koken. Eenmaal ons mandje vol met groente werd het schoongemaakt en konden we beginnen met koken. In totaal hebben we zeven verschillende gerechten gemaakt, sommige heerlijk maar sommige ook echt niet.

Toen we weer terug waren bij het hotel moesten we nog vervoer regelen naar Sanur, ons volgende bestemming. Aan de overkant van ons hotel zat een man die vervoer en tripjes e.d. aanbood. Hij wou ons wel naar Sanur brengen voor een redelijk bedrag maar wou ons onderweg ook nog wel wat dingen laten zien zonder extra kosten te rekenen, dikke prima natuurlijk. De volgende dag stond hij al op de afgesproken tijd klaar om ons weg te brengen. De eerste stop was bij een bedrijf die echt alles maakten van hout, van grote beelden tot klein doosjes. Alles werd met de hand gemaakt, met sommige projecten waren ze drie maanden bezig. Erg mooi om te zien. Daarna zijn we naar een schilder geweest, deze mensen maakten wel erg mooie schilderijen. Vervolgens zijn we nog bij een zilversmid geweest waar ook alles nog met de hand gemaakt wordt. Wat opvalt is dat als je bij een schilder komt, het hele dorp bestaat uit schilder en dit geld ook voor de zilversmid en het houtbedrijf. Het gehele dorp verkoopt precies hetzelfde.

In Sanur hadden we een homestay geboekt voor een nacht. Erg leuk, je stap gewoon bij mensen in huis die boven een aantal kamers verhuren, maar ze hadden alles prima voor elkaar en de kamer was perfect. Qua weer was het wat een trieste dag, bewolkt met af en toe een flinke regenbui, beetje Nederlands. Die middag zijn we richting het strand gelopen opzoek naar een kraampje die boottickets verkoopt. Het plan was om de volgende dag met een boot naar Nusa Lembongan, een klein eilandje vlak bij Sanur, te gaan. Dit was snel geregeld en de volgende ochtend werden we met een busje bij de homestay weggehaald en naar de boot gebracht. Allemaal prima geregeld. Na een rustige boottocht waar de onderweg nog dolfijnen konden zien kwamen we aan op Nusa Lembongan. Hier werden we met een pick up naar de brug gebracht. Wij dachten dat we een huisje op Nusa Lembongan geboekt hadden maar dit bleek op het eiland er naast te zijn, Nusa Ceningan. Geen probleem want de twee eilandjes zijn met een brug, wel een beetje wankel, aan elkaar verbonden. Het hotelpersoneel van Twilight, ons nieuwe verblijfplaats, stond met twee scooters op ons te wachten. Twee personeelsleden namen onze backpacks mee op een scooter en wij reden er op een andere scooter achteraan. Eerst over een wankel bruggetje, blij dat we nog op het droge stonden merkte we dat de wegen (als je dat nog wegen kan noemen) wel erg slecht zijn. Al met al waren we blij dat we zonder kleerschuren bij het hotel aankwamen. Gelukkig waren we dit al snel weer vergeten toen we het prachtige zwembad zagen met uitzicht op zee. Na een welkomsdrankje werden we naar ons hutje gebracht, een prachtig houtje hutje met buitendouche, dit was wel weer even luxe. Best wel jammer dat we hier maar twee nachtjes zijn.

Die dag hebben we lekker bij het zwembad gelegen en zijn we in de avond bij een restaurantje in de buurt wat gaan eten. De volgende dag zijn we er op uit gegaan om het eiland te verkennen. We zijn op verschillende hele mooie plekken geweest. Witte stranden, blauwe zee, rotsen, mooie uitzichten. Echt een heel mooi en rustig eiland! Maar aan al een mooie komt een eind en helaas moesten we de volgende middag weer terug. Weer aangekomen in Sanur werden we met een busje naar ons laatste bestemming op Bali gebracht, een hotel in Kuta vlak bij het vliegtuig om de volgende dag weer terug te vliegen naar Bangkok. Ons Bali avontuur hebben we afgesloten in seminyak door nog even lekker te borrelen, eten en vooral bij te praten met Wieke, erg gezellig!

De volgende ochtend zijn we naar het vliegveld gebracht en naar een goede vlucht kwamen we weer aan in Bangkok, alles verliep erg soepel en snel. Nadat we waren geland zaten we binnen een half uur in de taxi opweg naar ons hotel, D Varee Diva Bally, in Bangkok. Dit keer hebben we gekozen voor iets meer luxe omdat we in Bangkok zelf niet veel meer hadden wat we wouden zien. We hadden een erg mooie kamer en zelfs een klein keukentje. Het hotel had 6 verdieping en op de zesde verdieping lag een mooi zwembad met uitzicht over de stad. In Bangkok hebben we nog een aantal winkelcentra en parken bekeken en verder lekker rustig aangedaan.

Nu zitten we in een hotel vlak bij het vliegveld om morgen verder te reizen naar Nieuw Zeeland waar we overmorgen aankomen. Hier zal weer een heel nieuw avontuur van start gaan waar we toch ook echt weer aan het werk moeten en eigelijk ook wel willen....

Tot in Nieuw Zeeland!!