Reisverslag 5 - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Danny en Helga - WaarBenJij.nu Reisverslag 5 - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Danny en Helga - WaarBenJij.nu

Reisverslag 5

Blijf op de hoogte en volg Danny en Helga

05 April 2015 | Nieuw Zeeland, Wellington

Reisverslag 5

Zondag 15 maart begon onze reis naar Nieuw Zeeland. Om 8 uur in de ochtend vertrokken we vanaf ons hotel richting het vliegveld van Bangkok. Alles verliep erg snel en soepel, om 11 uur zaten we in het vliegveld op weg naar Taipei voor de eerste tussenstop. Hier aangekomen moesten we 8 uren wachten voordat we vertrokken richting Sydney. In Sydney nog een snelle overstap en daarna eindelijk in het vliegtuig richting Auckland. Op de 16ste rond 8 uur in de avond waren we eindelijk op onze bestemming in Auckland. Een erg lange reis....

In Auckland zaten we in een hostel waar we informatie kregen over het werken en reizen in Nieuw Zeeland, een bankrekening en telefoonnummer. Toen eenmaal al het papierwerk was geregeld moesten we een dikke week wachten op een IRD nummer zodat je officieel aan het werk kan.

In Auckland hadden we last van een jetlag dus de eerste dagen hebben we niet veel van de stad gezien. We zijn naar het park geweest en een dag naar het strand. In het hostel sliepen we met 6 man op een kamer. Een Duits meisje, twee Duitse jongens en een Franse jongen. Eerst wel even wennen met zoveel op een kamer maar het is toch ook wel erg gezellig.

In NZ hebben we voor de gehele periode een buspas om het noorder en zuider eiland rond te reizen. Deze buspas hebben we via Stray geregeld, een organisatie die je alle mooie plaatsen van het land laat zien.Omdat we toch nog een week moeten wachten voordat we kunnen gaan werken hebben we besloten vast met de buspas het noorder eiland te verkennen.

De zaterdags begon ons stray avontuur op weg naar Paihia helemaal in het noorden van NZ.
Onze buschauffeur, Scotty, stelde zichzelf voor en vertelde dat hij het iets anders aanpakt dan de anderen. Hij vertelt alleen dingen die hem interessant lijken, laat de mooie plekken zien, houdt er van om backpackers de leren kennen en ook in de avonden met ons te feesten. Om elkaar wat beter te leren kennen moest iedereen zijn of haar naam, nationaliteit, likes/ dislikes en pornstar naam vertellen. Dit brak het ijs wel wat en iedereen raakte al snel met elkaar aan de praat.

Eenmaal aangekomen in Paihia werd het al snel duidelijk dat het de vliegreis meer dan waard is. Prachtige omgeving en mooie stranden, het hostel zat aan het strand en in de avond was er een bbq met goedkope drank (nouja voor NZ goedkoop, alsnog 5 dollar). Dit is toch echt het enige nadeel aan NZ, alles is erg duur. Dat is wel even wennen na Azië. In Paihia hebben we een wandeltocht gedaan, bij het strand gezeten en de derde dag vooral Jenga gespeeld omdat het de hele ochtend regende en we in de middag alweer vertrokken richting Auckland.

In Auckland hadden we nog een nachtje om daarna verder te reizen om de rest van het noorder eiland te ontdekken. De straygroep bleef vrijwel gelijk en ook Scotty was weer van de party dus de busreis kon weer van start gaan. In de bus zaten een aantal Nederlanders, mensen uit de US, UK, Canada, Frankrijk en uiteraard Duitsers, die kom je hier overal tegen.

De eerste overnachting was in Raglan, een dorpje wat vooral bekend is bij surfers. Het hostel zat midden op een berg wat erg leuke sfeer gaf. Overdag zijn we naar het strand geweest waar je surfles kon nemen. Aangezien wij dit al op Bali gedaan hebben en het weer niet geweldig was zijn wij niet gaan surfen. In de avond hebben we met de hele groep pizza gegeten op de berg en genoten van de zonsondergang. Dat soort momenten zijn toch wel uniek. Daarna natuurlijk nog even wat geborreld in een oude schuur en in de ochtend vertrok de bus weer onderweg naar de volgende locatie, Mourea. Onderweg was het mogelijk om aan activiteiten mee te doen maar aangezien dit nogal duur is hebben wij besloten dit niet te doen. Scotty wist nog een aantal mooie plekken en heeft ons hier heen gebracht. Dit was al een avontuur op zich. Op een gegeven moment zag iemand dat het bagageruim open was....
Oeps, alle onze spullen liggen daar en de weg waar we op reden was niet echt een rechte weg. De bus snel aan de kant van de weggezet, dicht gedaan en maar weer terug om te kijken of er bagage op de weg lag. Na een aantal minuten rijden zagen we nog steeds niets en zette Scotty de bus aan de kant en zijn we de koffers en tassen maar gaan tellen. Dit aantal kwam wel aardig overeen met het aantal personen dus op hoop van zegen maar weer verder. Uiteindelijk kwamen we bij een ontzettend mooie waterval uit en zijn we naar een soort grot geweest in Waitomo. Nadat iedereen weer in de bus zat zijn we verder gegaan naar Mourea, waar ons een culturele avond te wachten stond. Bij aankomst werden we begroet door een Maori familie, de bewoners van NZ voordat de Europeanen kwamen. Hier werden een aantal gewoonten en het programma besproken. Daarna werden we naar soort tempel gebracht waar een welkom speech gegeven werd en moesten we iedereen begroeten via de Maori manier, met een hand gegeven en twee keer met de neuzen tegen elkaar aan te stoten. Beetje vreemd maar wel grappig, hierna was het tijd voor eten, een heerlijk buffet met kip, aardappelen en groente. De avond stond in het teken van entertainment. De Maori's staan bekend om hun dans, de Haka, deze wordt ook gedaan door de rugby spelers van NZ. Uiteraard moesten wij deze ook leren.
De tempel was tevens ook de slaapzaal. Net kamp, met de hele groep in een ruimte. Eenmaal alles ingericht werd er door de Maori's nog een aantal verhalen verteld over de geschiedenis en hun gewoonten.

In de ochtend zijn we vertrokken richting Rotorua waar we wat rond gelopen hebben vervolgens zijn we verder gereden naar Lake Aniwhenua. Onderweg werd er door een Maori verteld over de omgeving en de geschiedenis. In de middag kwamen we aan in Lake Aniwhenua, een prachtige plek waar de man woont met zijn vrouw en dochtertje. Samen runnen ze een hostel en activiteiten op misschien wel de mooiste plek die we tot nu toe gezien hebben. Helga heeft meegedaan aan een kookcursus, het traditionele brood maken voor bij het avondeten. Dit brood lijkt wel een beetje op oliebollen maar dan lekkerder. Ondertussen stond het vlees al op traditionele te koken buiten op de Hangi. Een gat in de grond met kolen waar het vlees en de groenten op gekookt worden. Hiervan hebben we in de avond heerlijk van kunnen eten. S' avonds is Danny nog te aalvissen geweest. Daarna was het alweer bedtijd want de volgende ochtend zijn we naar een locale school geweest. Het eten wat de avond er voor overbleef ging mee en werd uitgedeeld aan de kinderen. De ouders hebben het niet breed en zijn erg blij met het eten.

Eenmaal aangekomen bij de school hebben we een aantal spelletjes met ze gedaan en stelde ze ons een aantal vragen. Zo krijgen ze wat meer kennis van de wereld. Dit project is nu een jaar bezig en de kinderen die eerst nogal rebels of erg verlegen waren worden socialer, rustiger en krijgen een steeds beter beeld van de wereld. Erg leuk om met de kinderen op te trekken. Voordat we vertrokken voerden de kinderen de Haka voor ons op. Helaas moesten we ze daarna alweer verlaten om onze weg te vervolgen richting Taupo. Hier hebben zijn een aantal mensen gaan skydiven en hebben we wat in het dorp rondgelopen. Daarna zijn we nog naar de Huka falls gegaan, een prachtige waterval om vervolgens weer verder de reizen richting Whakahoro oftewel blue duck station. Een onvoorstelbaar mooie plek waar we voor twee nachten verbleven. Een groot stuk land met schapen, paarden, koeien en honden midden in een berglandschap waar ze om wat extra geld te verdienen kamers verhuren en activiteiten aanbieden als paardrijden, bush safari, jagen en kajakken. De eerste avond hebben we aantal drankspelletjes gedaan en de volgende ochtend zijn we met de bush safari meegegaan. In een jeep de bergen in, onze gids vertelde onderweg van alles over het ontstaan van de boerderij en de natuur. Onderweg nog ergens gestopt op een stukje te kajakken. Dit was echt een top activiteit. Die middag was het weer niet geweldig, veel regen dus niet erg veel meer gedaan. In de avond hebben we heerlijk wraps gegeten met de groep en daarna bij het kampvuur gezeten. Alleen de drank was op..... Elke keer als er een stilte viel was er wel iemand die er over begon. Wel duidelijk dat deze groep wel van een drankje houdt.

In de ochtend zouden we al vroeg vertrekken voor de Tongariro Alpine Crossing een tocht van 6 uren maar door het slechte weer werd het gecanceld. Jammer want deze tocht schijnt erg mooi te zijn. Gelukkig zijn we hier nog wel even dus we gaan het zeker nog doen. Inplaats van de crossing hebben we een andere wandeltocht gedaan. Een tocht van 2 uur door ook een prachtige omgeving. In het begin snapten we niet echt waarom de crossing gecanceld was totdat het opeens met bakken uit de lucht kwam. Daarna zijn we naar het hostel The Park vlak bij het National Park gereden waar de middag in de jacuzzi doorgebracht hebben. In de avond hebben we met de hele groep gegeten en s avonds in een van de kamers maar weer eens drankspelletjes gedaan. De volgende ochtend vroeg vertrokken we richting Wellington wat nog ongeveer 5 uur rijden was. We zijn nog even in Taihape gestopt voor een spelletje laarzen gooien. Vervolgens nog een lunchstop gemaakt en rond een uur of 2 waren we in Wellington, de hoofdstad van NZ. Hier zijn we nu bijna een week, de eerst vier nachten zaten we in Nomads een hostel in het centrum van Wellington met als voordeel gratis avondeten. Hier hebben we nog drie avonden met de groep kunnen eten en daarna zijn de meesten verder gereisd naar het zuiden. In Wellington hebben we het museum bezocht, zijn we met een kabeltreintje naar een botanische tuin geweest en hebben we de zonsondergang bewonderd op mount Victoria. Verder in de avonden gezellig geborreld en uiteraard nog even wezen shoppen.

Dinsdagochtend vertrekken we richting Martinborough om eindelijk weer eens aan het werk te gaan. We gaan aan het werk op een wijngaard voor kost en inwoning. Ondertussen gaan we opzoek naar een baantje op het zuidereiland. Hopelijk weten we nog hoe het moet, werken naar bijna drie maand vakantie. Hebben er in iedergeval wel zin in!

Tot op het zuidereiland.